קידום אורגני הוא מכלול של פעולות המכוונות לשיפור מיקומים בתוצאות שמציגים מנועי חיפוש. מנועי חיפוש מציגים בתוצאות שלהם קישורים לדפי אינטרנט, אפליקציות או יישום אחר הנגישים ברשת האינטרנט, ויש בהם מידע הקשור בנושא החיפוש.

הסדר בו מוצגות התוצאות נקבע על ידי מנועי החיפוש, כשהמטרה היא לדרג לפי התאמה מיטבית בין הנושא שלגביו מתבצע חיפוש לבין התוצאות.
מהן אותן הפעולות שניתן לבצע כדי להתקדם בתוצאות החיפוש, למה דווקא אותן פעולות משפיעות לחיוב או לשלילה, ואיך זה מתבצע בפועל הן שאלות יסודיות, אך לפני שנוכל לענות עליהן, נבדוק מהו אופן הפעולה של מנוע חיפוש.

מנוע חיפוש ותוצאות

מנוע חיפוש הוא תוכנה אינטרנטית, כלומר תוכנה נגישה מכל דפדפן בכתובת אינטרנט מסויימת, המאפשר לנו לחפש מידע.
איך בעצם עובד מנוע החיפוש? נשתמש בגוגל כדוגמה, אך העיקרון מתאים גם למנועים כמו Bing של מיקרוסופט ומנועים אחרים.
החלק הראשון הוא יצירת מאגר מידע בשרתים שמנוע החיפוש משתמש בהם. מדי יום מתבצעת סריקה של דפי אינטרנט ברחבי הרשת, כאשר תדירות הסריקה משתנה מאתר לאתר בהתאם לתדירות השינויים שחלים בו.

את "תמונות" אותם הדפים מנוע החיפוש אוגר בשרתים שלו. כשאנחנו רוצים לבצע חיפוש אחר מידע מסויים, אנחנו מכניסים את מילות החיפוש הרצויות לשדה החיפוש במנוע (שאילתא), והמנוע מצליב  את המידע שאגר בשרתים שלו עם השאילתא.

את התוצאות לחיפוש הוא מציג ברשימה מדורגת, המבוססת על המידע שמצוי בשרתים שלו ומתייחס ל"תמונתם" של הדפים במאגר, ולא למצבם העדכני. מתקבל מקבץ ראשון בדף הראשון, ובמעבר לדף התוצאות הבא מקבץ נוסף וכך הלאה.

הקישורים ברשימה מוליכים לדף עצמו, לכן לעיתים "תמונה" לא עדכנית של דף שנשמר במאגר, היא המקור לתוצאה, אך בלחיצה על הקישור הדף לא נמצא.

מראה של דף התוצאות הראשון בגוגל כשמחפשים מתכון לעוגת תפוזים

את הסדר בו התוצאות מופיעות מכתיב "אלגוריתם" החיפוש של המנוע. אם ננסה להמחיש בצורה פשוטה מהו האלגוריתם, זוהי סדרת בדיקות שמצליבה שאילתא עם כל דף אינטרנט שקשור בחיפוש, ובודקת עד כמה הדף מתאים למה שחיפשנו. ככל שמידת ההתאמה מדוייקת יותר, בהתאמה מיקום התוצאה שמובילה לדף מסויים יהיה גבוה יותר בדפי התוצאות.

אותם אלגוריתמים הפועלים בליבם של מנועי החיפוש, אינם חשופים, ובעצם, הם סוד מסחרי. החברות מספקות מידע חלקי, מדי פעם, הנוגע לגורמים שעשויים להשפיע על מנועי החיפוש, וגם על גורמים שאין להם משמעות.

כמובן שהשאיפה שלנו כבעלי האתר, מטעמים שכולם מתנקזים לחשיפה גדולה ככל הניתן, היא להגיע לתוצאות המופיעות בדף הראשון.

אילו מרכיבים באתר משפיעים על המיקום בתוצאות החיפוש?

אם למדנו שאופן העבודה המדויק של האלגוריתמים לא ידוע, אז איך בעצם ניתן להשפיע על התוצאות ולשנות את הדירוג של דף מסוים באתר שלנו. הכלים הם ידע מצטבר והיגיון פנימי שטומנים מפתחי מנוע החיפוש בליבה שלו.

מנוע החיפוש הוא כלי חינמי, אך מאחוריו עומד מנגנון מסחרי עצום מימדים המפיק רווחים מהצגת פרסומות ממומנות לגולשים באינטרנט. תשלום עבור אותן פרסומות מתבצע בכל פעם שגולש שנחשף אליהן מחליט ללחוץ על קישור הפרסומת המוביל לדף מידע מורחב, שבו הגולש ילמד על השירות אותו מציע המפרסם.

ככל שהמנוע יבין בדיוק מה הגולש מחפש, הוא יוכל למקד ולהציג לו פרסומות שמידת הרלוונטיות שלהן לחיפוש של הגולש גבוהה יותר, וכך ייגבר הסיכוי שתתבצע לחיצה על פרסומת, ומכאן רווחיות גבוהה יותר.

באופן לא שכיח, יוצא שהאינטרס המסחרי תואם את טובת המשתמשים במנוע החיפוש.
אם כן, השאיפה שלנו בקידום אורגני היא למקד את תוכן הדף, באופן החד ביותר שניתן לאופן שבו גולשים מחפשים. לצורך כך אנחנו מבצעים מחקר מילים, או ביטויים, המשקפים את האופן המילולי והתחבירי שבו הגולשים מבצעים חיפוש. 

ישנם כלים שונים לביצוע אותו המחקר, לצורך ההמחשה, הבסיסי ביותר הוא בעצם "הצעות ההשלמה" שמנוע החיפוש מציג לנו, כאשר אנחנו מתחילים להקליד ביטוי בתיבת החיפוש.

תמונה של הצעות חיפוש בגוגל כשמחפשים מתכון עוגת תפוזים

ההצעות שאנו רואים הן למעשה ביטויים פופולריים פי שהוקלדו במנוע החיפוש, כלומר ביטויים שכבר בוצע אחריהם חיפוש לפני הניסיון שלנו, ותדירות החיפוש היתה גבוהה.

למעט מיקוד התוכן במה ובאופן שבו הגולשים מחפשים, ניסוי וטעייה מתמשכים מאפשרים להבין מה ממכלול הפעולות באמת משפיע, ולמה אין שום ערך.

הגורמים הבסיסיים המשפיעים על דירוג בתוצאות החיפוש

חלק מן הגורמים שעשויים להשפיע על האלגוריתם וכך על המיקום בתוצאות החיפוש:

  • תוכן איכותי ומוכוון תחביר ושפת חיפוש. כלומר, ראשית תוכן מעמיק המספק תשובות כמה שיותר מקיפות, ושינויים בשפה ובתחביר במידה הרצוייה, גם אם אינם במשלב לשוני גבוה, אך כן תואמים שפה יומיומית בה משתמשים הגולשים. ועל פי ניסיוני, תוכן מעולה יחפה על חסרונם של חלק אחר מן הגורמים החיוניים.
  • מידת ההתאמה של האתר לגלישה במכשירים ניידים. למאגר הדפים שמנוע החיפוש סורק ושומר, הנקרא אינדקס, נסרקים דפי האתר בגרסת המובייל שלהם ואין סריקה כפולה, החל משנת 2021. כלומר, אין סריקה ושמירה נפרדת של דפי האתר גם בגרסת דסקטופ. כיום, וזהו כבר עניין שבשגרה, את האתרים יש לבנות בפורמט רספונסיבי, כלומר פריסת התוכן באופן שמשתנה בהתאם לרזולוציית המסך שבו צופים.
  • חווית המשתמש באתר, ובתמצית, אם האתר יהיה נוח לשימוש, והגולש ימצא במהירות המירבית כל מה שהוא חיפש בלי ללכת לאיבוד, ישנה סבירות שאותו האתר ידורג במקומות הגבוהים יותר בתוצאות החיפוש. ממה מורכבת החוויה? עיצוב נוח המאפשר הולכה ברורה, ארכיטקטורת קישורים תמציתית המאפשרת איתור מהיר מאוד של המידע הנקודתי שאחריו מחפשים, פרוטוקול אבטחה (HTTPS) מינימלי שנבחן כמרכיב של אמינות מבחינת מנועי החיפוש, ונוחות שימוש בהתאם ל-Core Web Vitals.
  • מהירות האתר היא גם מרכיב בעל השפעה, והוא יכול להחשב כגורם עם קשר ישיר לחווית המשתמש. ככל שמהירות עליית האתר איטית יותר ישנה סבירות גבוהה של נטישה, מבלי שהתוכן נקרא או מבוצעת המרה כלשהי באתר.
  • טיפול במבנה הדף On Page Optimization. זהו מכלול של פעולות הנוגעות במבנה הקידוד של הדף, כלומר המרכיבים שיוצרים את המראה של הדף ומשפיעים על סוגי תוצאות החיפוש שניתן לשלוף ממנו, ועל החשיבות שייחסנו באמצעות הקידוד לתוכן בהקשר לתוצאות החיפוש.

גורמים אלה ואחרים מייצרים עבור מנוע החיפוש סימנים שונים הנאספים כאותות (Signals), המהווים לעיתים שברירי אחוזים מהערך הכולל של האתר מבחינת דירוגים. לעיתים רק חלק מהגורמים, או אפילו חסרונם של הגורמים העיקריים (למשל קישורים חיצוניים), ישפיעו או לא ישפיעו על הדירוג הסופי.

קידום אורגני הלכה למעשה

אם כן, ביצוע של קידום אורגני באתר קיים או באתר חדש שנבנה מהיסוד, מתבצע בהליך סדור, וכולל פעולות טכניות ועבודה על תוכן איכותי, כאשר שילוב של שני אלה עשוי לשפר משמעותית את הדירוג בתוצאות החיפוש.

קיומה של תחרות אגרסיבית בתחומים מסויימים, ונוכחות של אתרים ותיקים עשויה להציב תקרת זכוכית שניפוץ שלה מכתיב קושי רציני, ובהתאם, נדרשת השקעה אינטנסיבית בקידום אורגני, שיש לשקול את עלותה מול התועלת שבה.

לא קיים תסריט ידוע מראש, שכולל בתוכו את השינוי בדירוג של דפי האתר, או את משך הזמן הנדרש ליצירת אותו שינוי.

כל אתר נבחן לגופו לפני הקידום, כאשר בראש ובראשונה, הקידום צריך להתבצע לאור המטרות השונות, כמו הגברת החשיפה לתוכן האתר, הגדלת מכירות של אתר מסחרי ואחרות.
התהליך צריך להיות סדור כאשר ההבדל בין קידום אורגני של אתר קיים לאתר חדש הוא תיכנון מראש של כל התהליך, ושני אלה יכללו בין השאר:

  • הכרות עם תכנית השיווק והכרת יעדי החשיפה, מכירות או יעדים אחרים.
  • ביצוע מחקר ביטויי מפתח מעמיק, איתור עוצמות תחרות ובחירת ביטויים ו-Long Tails בעלי הסיכויים לשיפור הדירוג בטווח הקצר והארוך.
  • בחינת האתר באמצעות כלי ניתוח שונים על מנת ליצור תמונת מצב מלאה של התנועה אל האתר ואופי הקהל שמגיע אליו ותיעוד המדדים לצורך בחינת שינוי בהמשך.
  • בניית תכנית להעשרת תוכן האתר, טיפול בקיים, והגדרת התוכן להוספה.
  • בחינת מבנה הקישורים וארגון מחדש במקרה הצורך, בהתחשבות במסלול תנועת הגולש – להשתדל שהגעה לתוכן המבוקש לא "תמשך" יותר מ-3 עד 4 קליקים.
  • ביצוע מתוכנן של הפניות לכתובות חדשות של דפים קיימים בהתאם לארגון הקישורים מחדש, על מנת לא לאבד דירוגים במקרה שהם קיימים.
  • On Page SEO – בחינת קידוד הדף, HTML, וארגונו על מנת לוודא שיהיה בעל משמעות עבור מנוע החיפוש. למשל, דירוג הכותרות בהתאם לחשיבותן נעשה באמצעות תגיות HTML, מסוג H1 עד H6, כש-H1 היא בעלת החשיבות הרבה יותר. 
  • שינוי והוספה של רכיבים חדשים לדף על מנת לתת מענה לסוגים של תוצאות חיפוש שונות.
  • בחינת מהירות האתר וטיפול בהאצה על ידי המפתח, היכן שניתן.
  • בחינת האתר בהתאם ל-Web Core Vitals וביצוע התאמות נדרשות.
  •  בחינת מצב הקישורים החיצוניים אל האתר ובחינת מידת ההשקעה הרצוייה ביצירה של חדשים.


עלות קידום אורגני ויתרונותיו


עלות התהליך היא לא קבועה ונגזרת מהיקף העבודה הנדרש, הכולל בתוכו פעילות טכנית באתר וכתיבת תוכן איכותי. ההיקפים משתנים בהתאם למצבו של האתר, עוצמת המתחרים, ומשך הזמן שיידרש לעמוד בהישגים המינימליים שיובילו לתנועת לקוחות דרך האתר.

היתרון של קידום אורגני עבור בעלי האתרים, על פני אמצעי שיווק אחרים, הוא בהישגים שנשמרים לטווח ארוך, ובינהם:

  • התמקדות בקהל יעד איכותי – כלומר זה המתעניין בתוכן האתר, מבלי "לירות לכל הכיוונים" שיווקית, מה שמשייך קידום אורגני לשיטות המכונות Inbound Marketing.
  • עלויות – תוצאות דירוג גבוה הנובעות מקידום אורגני איכותי, כמו מאמר תוכן שמוביל לכניסת לקוחות והשלמת התהליך בפנייה שלהם להצעת מחיר, עשויות להשאר במקומן ולהזרים לקוחות לאורך זמן רב, ללא צורך בהוספת תשלום. כלומר, גם אם קידום אורגני אקטיבי נעצר לאחר תקופה מסוימת, התוצאות עשויות להשמר.
  • תוצאות אורגניות זוכות ליחס הקלקה גבוה פי כמה ממודעות ממומנות המופיעות לפניהן. אחת ההשערות היא שהמיון הטבעי של גוגל לצורך התאמה לשאילתא נתפס כאמין יותר מהמודעות בעיניי המחפשים.
  • בכל תחום, חלק מסויים מהמתחרים משתמשים בקידום אורגני – משמע, מקבלים זרם של לקוחות נוספים או את רוב הלקוחות שלהם דרך האתר שלהם. לכן, התחרות בהם עשוייה לנתב לקוחות פוטנציאלים לאתר, בהנחה שהצלחנו להגיע לדירוג גבוה יותר מהם בתוצאות החיפוש.


בסטודיו אלעד מרמור קידום אורגני מבוצע על מספר מצומצם של לקוחות בו זמנית, כך שתשומת הלב המוקדשת לכל אתר היא מיטבית ונושאת תוצאות.

אין צורך בהתחייבות לתקופה ארוכה, וההתחייבות היא לחודש בלבד כפרק זמן בסיסי, כשלאחריו מחדשים שוב. במקרה של בניית אתר כחלק מהתהליך, נדרשת התחייבות ל-3 חודשים ראשונים, ולאחר מכן האתר עובר לרשות הלקוח, וחידוש הקידום תלוי בלקוח. עם זאת, יודגש כי ישנם תחומים שבהם תוצאות משמעותיות תתקבלנה רק כעבור חצי שנה של קידום, שנה ובתחומים מאוד תחרותיים אף למעלה מזה.

לכל אתר יתבצע ניתוח ראשוני ללא עלות בהתייחסות לתכנית השיווקית. מסקנות הניתוח יהוו בסיס לתמחור.
מחירי הקידום האורגני הבאים הם כלליים, ולכל אתר תוצע תכנית שתשקף את מידת הפעילות שנדרשת עבורו:

כמה עולה קידום אורגני בגוגל

מחיר קידום אורגני לאתר קטן
  • 2 מאמרים מקצועיים בחודש
  • בניית תכנית לטווח ארוך בכפוף לתכנית שיווק
  • מחקר מילות מפתח ומעקב שינויים
  • ניתוח האתר בכלי ניטור תנועה וזיהוי מגמות
  • תכנית מאמרים והעשרת תוכן קיים
  • ניתוח מבנה קישורים, ארגון והפניות
  • On Page SEO
  • 1,750 ש"ח
מחיר קידום אורגני לאתר בינוני
  • 4 מאמרים מקצועיים בחודש
  • בניית תכנית לטווח ארוך בכפוף לתכנית שיווק
  • מחקר מילות מפתח ומעקב שינויים
  • ניתוח האתר בכלי ניטור תנועה וזיהוי מגמות
  • תכנית מאמרים והעשרת תוכן קיים
  • ניתוח מבנה קישורים, ארגון והפניות
  • On Page SEO
  • 3,500 ש"ח
מחיר קידום אורגני לאתר גדול 
  • 6 מאמרים מקצועיים בחודש
  • בניית תכנית לטווח ארוך בכפוף לתכנית שיווק
  • מחקר מילות מפתח ומעקב שינויים
  • ניתוח האתר בכלי ניטור תנועה וזיהוי מגמות
  • תכנית מאמרים והעשרת תוכן קיים
  • ניתוח מבנה קישורים, ארגון והפניות
  • On Page SEO
  • 5,500 ש"ח
      * כל התכניות הן ללא התחייבות, למעט חודש קדימה
      * במקרה של בניית אתר כחלק מהתכנית, יש התחייבות בכל אחת מהן ל-4 חודשים
      * כל המחירים אינם כוללים מע"מ
      * העלויות עשויות להשתנות בהתאם לאופי האתר והתחרות הקיימת בתחום