כשאנחנו מבצעים חיפוש באחד מהמנועים האינטרנטיים, למשל, Google או Bing, התוצאות מוצגות לנו בדף שבגוגל מכונה SERP, Search Engine Results Page. התוצאות המוצגות לנו בדף הראשון ובדפים הבאים אחריו מחולקות לרוב לשתי קבוצות: תוצאות אורגניות ותוצאות שהן למעשה מודעות בתשלום.

פעולות שונות שנבצע בתוכן ובמבנה הטכני של האתר עשויות להניב תוצאות חיפוש מסוגים שונים, הנבדלים במבנה ובתוכן מהסוג הבסיסי ביותר של תוצאה אורגנית.

אחד מהיתרונות של התאמת התוכן על מנת שנופיע בסוגים אחרים של תוצאות הוא שיפור מיקומנו בביטויים בעלי תחרות גבוהה.

מתי לא מספיק להופיע בתוצאות החיפוש הראשונות

בתחומים מסויימים קיימת תחרות מסחרית גבוהה. המשמעות היא שאתרים רבים משקיעים בקידום ממומן, PPC, וכנגזרת בדף תוצאות החיפוש התוצאות הראשונות תהיינה מודעות ממומנות שדוחקות כלפי מטה את התוצאות האורגניות בדף. מצב זה מנמיך את סיכויי ההקלקה על תוצאה המיייצגת את דף האינטרנט שהצלחנו לקדם.

בדוגמה הבאה, בוצע חיפוש אחר הביטויי "מחיר עיצוב מצגת". באופן ברור, התוצאות הראשונות כולן מודעות ממומנות המשאירות במסך הגלוי, Above the Fold, רק תוצאה אורגנית מלאה אחת וכותרת של התוצאה השנייה.

במצב הזה, הסיכויים להקלקה על המקום השני והשלישי בתוצאות החיפוש פחת באופן קיצוני, ועלינו לנסות לנצל סוגים בולטים יותר של תוצאות חיפוש על מנת למשוך את תשומת ליבם של המחפשים.

Featured Snippet

לתוצאה אורגנית קלאסית יש מבנה מסויים שבנוי לפי סדר מרכיבי התוצאה:

  • קישור לדף
  • Title – כותרת מקורית או מעובדת על ידי גוגל
  • Snippet – תקציר תוכן הדף שנשלף ע"י המנוע

כשבשאילתת החיפוש הניסוח שלנו הוא במבנה שאלה, האלגוריתם מנסה בדרך כלל להציג תשובה מיידית. תוצאה עם תשובה מיידית נקראת Featured Snippet. תוצאה מסוג זה מציגה תשובה מלאה ככל שמתאפשר ותייתר את הצורך בכניסה לדף המקור. לכאורה, היא תחבל בניסיונות הקידום שמבוססים על השאלה. הניסיון מלמד שבתוצאה כזו ישנן גם הזדמנויות, אם נכוון נכון את הצגת המידע.

בדוגמה הבאה, מוצגת תוצאת Featured Snippet על שאלת החיפוש:
"כמה זמן אורכת טיסה לניו יורק", (שאילתא בניסוח מליצי, איך מנסחים "נכון" גוגלית במאמר הזה)
דוגמה לתוצאת חיפוש בגוגל של Featured Snippet

אפשר לראות משהו מעניין בתוצאה הראשונה. סדר הרכיבים התהפך וה-Snippet, תמצית המידע המבוקש, מוצג ראשון, כשאחריו הקישור לדף, ובסוף ה-Title.

ומכאן שמה של התוצאה Featured Snippet, בתרגום מילולי "תקציר מובלט", או כפי שהתוצאה מכונה בגוגל "תקצירי תוצאות החיפוש הראשונות".

סוג התוצאה הזה הוא חלק ממה שקרוי Position Zero Result, זו בדרך כלל תוצאה אורגנית ראשונה, אלא אם לפניה ישנן תוצאות חיפוש ממומנות.

ההנחה היא, מאחר שקיבלנו תשובה ישירה, שלא נטרח להכנס לאתר שמספק את התשובה, ומכאן ישנה החמצה.

נבחן דוגמה נוספת, הפעם שאילתת החיפוש היתה "מחיר קורס אילוסטרייטור".



תוצאת האפס במבנה Featured result מכילה ב-Snippet רשימה של פרטי מידע ומעל כותרת שתואמת את תוצאת החיפוש. בין פרטי הרשימה ניתן לראות שמופיע מספר טלפון, כך שאולי לא תבוצע כניסה לדף שמציג את התוצאה, אבל נותרת אפשרות חיובית שתבוצע שיחת טלפון.

אם ננתח איך נוצרה התוצאה (כיוון שגוגל לא מנדבת מידע מדוייק), נכנס לדף ונראה שדווקא בתחתית שלו, מצוי מעין מחירון לקורס אילוסטרייטור, שמכיל כותרת H4, ותחתיה פרטים בפורמט רשימה לא סדורה של html.

נצא מתוך הנחה מבוססת, אך לא מאומתת, שמידע המוצג באופן תמציתי ומספק באמצעות רשימה עשוי "להתחבב" על האלגוריתם, והניסיון מלמד שכך אכן הם פני הדברים.
תכונה נוספת שתוצאה מסוג זה מספקת, היא שבלחיצה על ה-Featured Result נועבר לדף שבו היא מופיעה, ישירות למקור ה-Snippet.

ייתכן שבמקרים מסויימים נבקש למנוע מגוגל להמנע מהצגת תוצאה מסוג זה עבור דף מסויים, או לצמצם את אורכה מתוך מחשבה לעודד בכל זאת לחיצה על התוצאה. לשם כך יש לנו אפשרות להשתמש בשתי תגיות meta של גוגל. האחת חוסמת לחלוטין הצגת תוצאות כאלה, והשנייה מקצצת את מספר התווים שיופיעו ב-Snippet.

הסרת האפשרות שתלקח תוצאה מסוג זה מהדף:
<meta name="googlebot " content="nosnippet">

הגבלת מספר התווים בתוצאה Feature Result:
<meta name="robots" content="max-snippet:20">
אם הערך הוא 0 התוצאה היא זהה להסרת הדף כולו, 1- משמעותה ללא מגבלת אורך.