הגורמים המשפיעים על מיקומו של דף באתר אינטרנט הם רבים. לכל אחד מהם מידת השפעה שונה כאשר החשוב מכולם הוא הקשר בין תוכן הדף לביטוי שהגולשים מחפשים מידע אודותיו.

גורמי השפעה בדירוג תוצאות חיפוש - Ranking Factors

מנועי חיפוש, ובמיוחד גוגל, שמרבה לספק מידע עבור אנשי קידום אורגני, מבססים את דירוג דפי האינטרנט בתוצאות החיפוש על שקלול אותות (Signals) שהם מנטרים בכל דף אינטרנט שנסרק לאינדקס שלהם.

במחצית השנייה של שנת 2021, Google עדכנה את אלגוריתם החיפוש שלה והוסיפה לו 3 מדדים שמנוטרים בדף אינטרנט ואלה כונסו תחת הכותרת Core Web Vitals.

Cumulative Layout Shift

אחד מהמדדים האלה הוא CLS - Cumulative Layout Shift, שמשמעותו המילולית, שינויים מצטברים בפריסת הדף. כלומר מיקום וארגון מרכיבי דף האינטרנט והופעתם לאורך פרק הזמן שבו נטען הדף כולו.

למשל, דף אינטרנט של אתר חדשות מאוד גדול, המורכב ממלל, תמונות, וידאו ופרסומות נטענות. הדפדפן, שבו אנו צופים בדף, מצוי במשך מספר שניות בודדות או יותר במעין דו שיח עם השרת שבו מאוחסן האתר, כשה"דו שיח" הוא קריאה לרכיבי הדף מהשרת ומסירה שלהם לדפדפן. נוסף על כך הוא טוען הנחיות תצוגה, כלומר הנחיות עיצוב עבור אותם רכיבים. הטעינה הזו נעשית בשני אופנים, לינארי ומקבילי.

משום כך חלק מן המרכיבים נטענים במהירות ומתמקמים במקום המיועד להם, ואחרים עולים בשלב מאוחר יותר. מכיוון שלא תמיד יודע הדפדפן כמה מקום יש לשמור בפריסת הדף (מעין רשת של מלבנים למיקום התוכן) ישנם מיקומים מיועדים שהגובה שלהם הוא 0.

המשמעות היא שבסיום טעינת אותו רכיב איטי, תתבצע הרחבה לגובה של המקום שיועד לו, ומרכיבים שכבר נטענו וממוקמים אחריו, יידחקו מהמיקום הנוכחי שלהם כלפי מטה. כלומר, הפריסה תשתנה.

מתי לא מדובר בחווית משתמש גרועה? לפחות בשני המצבים הבאים: כשאין צורך באינטראקטיביות, כמו לחיצה על כפתור ביצוע הזמנה באתר איקומרס, או במקרה שקצב הטעינה הוא מאוד מהיר, והשינוי בפריסה מתרחש כהרף עין.

הגדרת מידות תמונה והקשר ל-CLS

אחד המרכיבים שיש למטב בקידום אורגני טכני הוא מימדי תמונות בדף אינטרנט. מדוע? במקרים רבים, ומתוך התייחסות לעיצוב רספונסיבי, מימדי התמונה נקבעים על ידי CSS Rules (הנחיות עיצוב) הקובעים גדלים יחסיים עבור תמונות. למשל רוחב של 100% מהמסגרת שבה מוקמה התמונה וגובה אוטומטי, כלומר יחסי.

הנחייה הזו מצויה לרוב בגיליון CSS חיצוני שטעינתו אורכת זמן גם היא (הזמנים המתוארים במאמר נעים בין מאיות השנייה במקרים הטובים לשניות רבות במקרים שדורשים התערבות). גם אם התמונה נטענת בזמן קצר יחסית, חולף זמן קריטי עד שהיא מוגדרת במימדים שלה.

פיתרון לקיצור הזמן הזה, ולמניעת התרחבות לא רצויה של התמונה, כאשר הגולש מתמקד בתוכן מסויים או נמצא רגע לפני לחיצה על כפתור, היא הגדרה של מימדי התמונה באמצעות HTML Attributes של רוחב וגובה.

יש להשתמש במידות קרובות לגודל הסופי. המידות תוחלפנה מייד עם "חיבור" הגדרות העיצוב ב-CSS למרכיב, במקרה שלנו התמונה. כלומר, מתבצעת דריסה של אותן מידות, אך הן מאפשרות הפחתה של שינויים בפריסה.

ההשפעה של הגדרת גודל תמונה על מיקום בתוצאות חיפוש

לאחר עדכון האלגוריתם של גוגל במדדים הללו, בוצע מחקר בגוגל שהקיף מיליוני דפים, ובדק את השפעות המדדים על הדירוג. תוצאות המחקר הובילו לעדכונים בהגדרות המדידה, והמסקנה הייתה שההשפעה על הדירוג לא פגעה ברוב המוחלט של האתרים.

אז אם ההשפעה היתה נמוכה, האם כדאי להתאמץ? התשובה הפשוטה היא כן, וההסבר המורכב הוא שבסופו של שקלול, גוגל מבקשת להיטיב עם הגולשים, ולכן אתר עם תוכן שקשור באופן הדוק לתוצאות החיפוש, אבל עם ציון נמוך במדדים החדשים, עדיין יוצג בתוצאות הראשונות.

אם כן, אתר עם תוכן בעל חשיבות זהה עולה על אתר מסויים במדדים, האם הוא יתקדם על פניו בתוצאות החיפוש. שוב התשובה היא לא בהכרח. אז למה זה בכל זאת חשוב?

אתר מסחר, לצורך העניין, מצליח להוביל גולשים רבים לדף מסויים, אך מייד לאחר שהגיעו, כל חווית הקנייה שלהם הופכת לדרך מלאה ייסורים בעקבות הסיבות לציון הגרוע באחד המדדים. סביר שאחת משתי אפשרויות תתממש: הם לא יבצעו רכישה, או שלא ישובו יותר לאתר.

אז גם אם התרומה של טיפול טכני במדדים נמוכים תוביל לשיפור מזערי בתוצאות, היא בהחלט תשליך על חווית המשתמש, ותוביל לחזרה של גולשים לאתר, בתנאי, כמובן, שהוא מספק להם תוכן איכותי.