פנו אלינו

יש למלא שם מלא
יש למלא מספר הטלפון
יש למלא פרטי הפנייה
יש לסמן את תיבת הזיהוי

הפקת מגזין

מאמר זה סוקר את תהליך ההפקה ועיצוב של מגזין מכל סוג, עיצוב חוברות, עיצוב קטלוגים
הפקת מגזין

הפקת מגזין בתחום כלשהו הוא תהליך הדורש תכנון מקיף. על מנת להתמודד עם רכיביו של התהליך פרוסה כאן בפניכם רשימת צעדים מתבקשת, כדי להוביל את הרעיון לחוברת ממשית אחוזה בידינו.

• עלות, עלות, עלות. הפקתה של החוברת כרוכה בהוצאה כספית המורכבת ממספר משתנים:
• מימדי העמוד המודפס.
• כמות העמודים (מחציתה היא, כמובן כמות הדפים).
• סוג הנייר (כרומו, נייר נטול עץ וכיו"ב).
• משקל הנייר (נמדד בגרם למטר רבוע. למשל: נייר כרומו 135 גר', המשמעות היא שמטר רבוע שלו שוקל 135 גר').
• מספר העותקים המודפסים.
• לעיתים נדרשת הובלה של החוברת המודפסת, אך נתון זה משתנה מחברה לחברה.
• תשלומים, או משכורות לגורמים שונים: אנשי מכירות ושיווק, מעצב גרפי, בית הדפוס, כתבים, צלמים, עורך, מפיצים (הפצת העיתון היא מרכיב בעל חשיבות מרובה עבור המפרסמים).
• מימון ותמחור:
לאחר שבוצע חישוב העלויות המשוער עבור הפקת החוברת נדרש חישוב ההכנסה הפוטנציאלי ממקורות המימון. יש לזכור, שהחישוב הוא עבור הוצאה אחת. תקרת המכירות תכריע לגבי תזמון הוצאת החוברת: שבועון, ירחון, רבעון וכך הלאה. שיטת המנויים רלוונטית למגזינים מתחום מסוים שבקהל היעד שלהם עשוי להתקיים הצורך בחוברת המעשירה אותם בתחום הידע שהמדריך נוגע בו. ההכנסה ממנויים כרוכה במנגנון נוסף של מכירת מנויים, הפצה בדיוור, גבייה ושאר ירקות. יש להתחשב בתוספות המנגנוניות הללו כאשר מחליטים לשלב מנויים כמקור הכנסה נוסף.
פרסום - זהו המרכיב העיקרי והמכריע בהתכנות הכלכלית של המגזין. לפני שלב המכירות יש להגדיר מיהו קהל היעד של המגזין - מהו מנגנון ההפצה - מהי כמות העותקים - מהי תכיפות ההופעה של המגזין.
בשלב זה, ניתן לתמחר עלות הפקת עמוד בודד בחוברת ולקבוע מחירון פרסום. מקובל שפרסום במגזין/חוברת/עיתון מופיע על כ50%-60% מהעמוד. מכאן שנוסחת חישוב עלויות הפרסום תראה כך:
סך כל ההוצאות / מספר העמודים = עלות עמוד.
דוגמה:
עלות הדפסת חוברת של 48 עמודים ב-5000 עותקים = 12,000 ש"ח.
עלות העיצוב הגרפי = 4320 ש"ח.
משכורות בחישוב להפקה יחידה (איש/ת המכירות, מפיצים, הנהלת חשבונות) = 3000 ש"ח.
סך כל העלויות: 19,320 ש"ח.
18,600 ש"ח / 48 עמודים =402.5 ש"ח.
מכאן שהפקת עמוד בחוברת לדוגמה היא כ-400 ש"ח. אם הנחת היסוד היא שבחוברת יימכרו 50% מהעמודים לפחות העלות המדוברת אמורה להתחלק על מחצית מהעמודים, כלומר:
עלות, ללא רווח, של עמוד שנמכר לפרסום היא 400*2=800ש"ח. מכאן שכיסוי העלויות דורש מכירתם של לפחות 24 עמודים במחיר של 800 ש"ח (בחישוב כולל. עמוד לצורך החישוב הוא גם שני חצאי עמוד שנמכרו לפרסום). מקובל שלפרסום המופיע בעמודי האמצע, שער ושער אחורי נגבה מחיר גבוה יותר, בגלל החשיפה הגבוהה יותר. אם כן, מהו הרווח (לפני מיסים)?
חישוב זה, של אחוזי הרווח, תלוי אך ורק במפיקי המגזין. לצורך העניין, בחישוב של 35% רווח גולמי, עלות עמוד רגיל בחוברת הדוגמה היא כ-1,100 ש"ח. למכירת פרסום במימדים קטנים יותר (חצי עמוד, רבע עמוד, שמינית עמוד ואחרים) מקובל לחלק את המחיר לעמוד ולהוסיף כמה אחוזים. הרציונל המכירתי הוא ,שלמפרסם ישתלם לרכוש שטחי פרסום גדולים יותר וכך למפיק יכוסו שטחי פרסום במהירות גדולה יותר על מנת להבטיח מינימום מכירות נדרש.
• בחירת מעצב גרפי:
בחירתו של מעצב אמורה להתבסס על יכולות עיצוב, ניסיון בהפקת מגזינים וחוברות שונות ועמידה בלוחות זמנים. מרכיב לוחות הזמנים הוא הכרחי בהתנהלות מסודרת בין המוציאים לאור והסטודיו לעיצוב. הכרחי לבסס לוחות זמנים מוגדרים ומתואמים שהמבנה הרצוי שלהם, מבוסס על מועדים (דד ליין) להעברת תכנים, סיום הגהות עיצוב ותוכן והקפדה על מועד אחרון לקבלת פרסום (במועד זה תמיד צריכה להתקיים גמישות קלה, כיוון שהפרסום הוא הבסיס לקיומו של העיתון).
הפקה, שמבקשת להסיר אי וודאות ולחצים מיותרים, מגדירה כי יומיים לפני הדפסת החוברת תסתיים העבודה על העיצוב הגרפי והתכנים כולל הגהות. יום נוסף יישאר למכירות והגהה של פרסומים. כך, יום לפני מועד תחילתה של ההדפסה תחל העברתם של הקבצים לדפוס, הפקתם של העתקי השמש (מעין טיוטה באיכות נמוכה, אבל מספקת, להגהה של פגמים בהדפסה עצמה), שינויים ותיקונים בקבצים הקיימים (אם נדרש) וסיום הפקתו של הגיליון.